טורי וידאו

נקודת מבט על המוסיקה העולמית בשנים האחרונות

המהפכה הטכנולוגית של השנים האחרונות הולכת ומביאה את המוסיקה למקומות אחרים לחלוטין ממה שחשבנו: כיום ניתן להוריד מוסיקה ביתר קלות מהאינטרנט, ואף ליצור אותה בעזרת תוכנות אולפן כמו Cubase, לדוגמה. בנוסף, המחשב הפך לכלי נגינה עמו אפשר להופיע בזמן אמת בבמות ברחבי הארץ, באמצעות מקלדות שליטה המתחברות למחשב וכן באמצעות דוגמי צלילים (סאמפלרים) שבלחיצת כפתור מנגנות את הצליל שיצרנו בתוכנת האולפן. המחשב הפך להיות מרכז חייהם של המוסיקאים הצעירים ויהיה לי קשה למצוא מוסיקאים צעירים שלא משתמשים במחשב כדי ליצור את המוסיקה שלהם.


המוסיקה העולמית השתדרגה והגיעה לשיאים חדשים בעקבות המהפכה הטכנולוגית: המקצבים הופכים לקליטים יותר לאוזן, וישנם מהלכים הרמוניים שתופסים את האוזן ומשאירים אותנו קשובים לשיר שבחרנו לשמוע. מוסיקאים רבים משתמשים היום באפקטים, בצלילים דגומים ומסונתזים שמאפיינים מאד את המוסיקה של שני העשורים האחרונים, וכמה מהם עושים זאת בחוכמה. דוגמה טובה למוסיקאית שמשתמשת במהלך הרמוני טוב, במקצב קליט ובצלילים מסונתזים היא ריהאנה, ויש לה שירים רבים בה היא משתמשת בכל המאפיינים שציינתי. אני הכי אוהב את Disturbia.


בשנים האחרונות, אנו חשופים לתעשיית הפופ שהחלה לעבוד בשיטת "פס ייצור": בשלב הראשון, ישנם שני מפיקים ויותר שתפקידם להכין את "שכבת הבסיס" של השיר, הכוללת את המקצב, הסאונד והבסיס ההרמוני. בשלב השני, מגיעה אישה המכונה טופ-ליינרית, והיא מספקת את הקו העליון של השיר שחייב להתאים לבסיס שקבעו המפיקים. מהו הקו העליון, אתם שואלים? הקו העליון בשיר הוא המילים והמנגינה. לאחר שהטופ-ליינרית סיימה את עבודתה, השיר מגיע בחזרה אל המפיקים והם הופכים את השיר לתוצר מוגמר. רק לאחר מכן הזמרת באה לאולפן, יחד עם ראפר שיחזק אותה. כך נכתב בעיתון "הארץ" באוקטובר 2015.


הבעיה בתעשיית הפופ מגיעה כשרוצים לבחור שיר שיש לו מקצב, מלודיה והרמוניה שתופסים את האוזן. אני זוכר את הלילה בו ישבתי ורציתי לבחור שירים טובים שיכנסו לפלייליסט שלי. חיפשתי בנרות, ולא מצאתי. לא מצאתי שירים שיש בהם משהו שמעיף אותך למעלה. תעשיית הפופ עובדת כ"כ מהר שקשה למצוא משהו שעבדו עליו קשה, עבודה אומנותית ומדויקת. קשה למצוא שיר שמתפתח טוב מבחינה קצבית ומביא אותך לשמיים בפזמונים ובמעברים.


אז כשאתם רוצים לשמוע שיר טוב, כנסו ליוטיוב ואל תתפשרו עד שמגיע הרגע בו השיר שמתנגן תפס את אוזניכם וגרם לכם לאהוב אותו. ואם אתם אוהבים את השיר, הורידו אותו לפלייליסט ושמרו עליו טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה