טורי וידאו

בצער רב וביגון עמוק: מותו של המלחין אנדרה היידו ז"ל

אתמול, 1.8.2016, התבשרנו על מותו של מלחין ישראלי דגול ומוכשר בדורו, אנדרה היידו ז"ל. היידו היה בן 84 במותו. זוהי אבידה גדולה למוסיקה הקלאסית, למוסיקה הישראלית ולעולם האקדמיה בישראל, וחשוב לי לציין את מותו במאמר מיוחד.

אנדרה היידו היה מלחין ישראלי שנולד בבודפשט, בירת הונגריה, לאב שניהל סניף של חנות גדולה ולאם שניגנה בפסנתר וניהלה סטודיו לצילום. החל ללמוד מוסיקה בנעוריו, באקדמיה למוסיקה ע"ש פרנץ ליסט ועסק באתנומוסיקולוגיה. בנוסף עסק בליווי מקהלות ולהקות ריקודים ותזמור. לאחר המרד ההונגרי, היגר לצרפת עם אמו ושם למד בקונסרבטואר הלאומי של פריז. בתחילת שנות ה-60, שהה בתוניס, ושם לימד פסנתר, קומפוזיציה ותולדות המוסיקה בקונסרבטוריון. בתוניס הוא עסק גם בחקר מוסיקה. היידו עלה לארץ, הגיע לאוניברסיטה העברית ושם התמחה במוסיקה של יהודי מזרח אירופה. הרצה באוניברסיטה העברית, באקדמיה למוסיקה בתל אביב ובאוניברסיטת בר אילן. בשנת 1997 קיבל פרס ישראל למוסיקה.

בין תלמידיו של היידו נמנים גיל שוחט, מנצח ומלחין, יונתן רזאל, אהרן רזאל ויוני רכטר. בין יצירותיו המפורסמות: "חליל ותוף", "על האור ועל העומק", "משחק הפסחא", "קהלת". רבות מיצירותיו נכתבו במגמה חינוכית - על מנת לשפר את היצירתיות המוסיקלית של הנגן ועל מנת לגרום לו ללמוד כהלכה: "שביל החלב", "אומנות הפסנתר", "ספר האתגרים" ועוד. יצירותיו השונות הושפעו מתחנות חייו ומהמקומות בהם חי. (מתוך ויקיפדיה)

אנדרה היידו הוא מלחין בעל שם ואהבתי מאד את התוכנית של אריה ורדי "אינטרמצו עם אריק", בה הוא ובנו, יאיר היידו, מומחה ביין, התארחו ודיברו על הקשר בין יין ובין מוסיקה. בתוכנית הוצגו קטעי וידאו המקשרים בין מוסיקה ובין יין, וכן היה ראיון בין אריה ורדי לבין אנדרה ויאיר. כאדם שמנגן מוסיקה קלאסית ומתכונן בימים אלו לבחינת הגמר בקונסרבטוריון "דוניה ויצמן" בחיפה, אני מרגיש שעלי לזכור את היידו ז"ל ולנגן מיצירותיו בעתיד.

יהי זכרו ברוך!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה