טורי וידאו

נקודת מבט על הסרט "קפטן פנטסטיק"

יום שישי. חודש לאחר הראיון בתוכנית "בראש צעיר" של רשת א', קול ישראל. אני יוצא ליום בילוי עם משפחתי ובו החלטנו לעשות משהו קצת אחר ממה שאני רגיל. במקום לראות סרט בגלובוס מקס חיפה, או ביס פלנט, החלטנו לראות סרט בסינמה קפה עממי שמקרין סרטי איכות טובים. לפני הסרט התקיימה הרצאה בה לא לקחנו חלק, והרגשתי טוב עם זה כי רציתי לקום רענן לקראת הסרט. הגענו בסוף ההרצאה ונכנסנו לאחר שההרצאה הסתיימה. הצופים בהרצאה הלכו להתארגן לקראת הסרט, והיו כאלו שנשארו באולם וחיכו בסבלנות לתחילת הסרט. לאחר שהסרט התחיל, ישבתי וצפיתי בתקווה לסרט טוב.

הסרט נפתח בהצגת חייה של משפחה, הדוגלת בחינוך ביתי לילדיה. ההורים לא מאמינים שהילד צריך ללכת לאוניברסיטה או לבית הספר ואף אוסרים על הבן הבכור להירשם לאוניברסיטה. אם המשפחה נפטרה, והאב מבקש למלא, יחד עם ילדיו, את מה שביקשה בצוואתה: לשרוף את גופתה ולשיר את השירים שאהבה. במהלך הסרט מתגלים יתרונות החינוך הביתי על פני הלימודים בבית הספר, וכן מודגשת בו העובדה שאנשים שקיבלו חינוך ביתי יכולים להצליח בחייהם: כך למשל, מסופר כי הבן הבכור התקבל לאוניברסיטאות הנחשבות ביותר בארה"ב גם בלי ללכת לבית הספר. כמו כן, כשהילדים הצעירים הלכו לבית הספר, הם קראו ספר ועשו את שיעורי הבית במקום לשחק בסמארטפון או לראות טלוויזיה. הילדים השיגו את מזונם בעצמם, ע"י ציד ומאמץ, ולא אכלו מה שרצו. המשפחה חיה בטבע וקידשה את הפילוסופיה במקום הדת הממוסדת.

הדוגמאות שהצגתי כעת הן רק מעט מהדברים שראיתי בסרט. בסרט למדתי על מה שהחינוך הביתי יכול לעשות, ובארוחת הצהרים המשפחתית דיברנו על ההבדלים בין החינוך הביתי לחינוך בבית הספר. אחד מהמסרים שהודגשו בסרט, זה שלמידה היא משהו יומיומי, ושבית הספר הופך את האדם לצר מבחינה מחשבתית, כי הוא לא יכול ללמוד לבד והלמידה נעשית רק בתוך השיעור. ואותו דבר עם הדתות - הדתות הופכות אותנו לצרים מבחינה מחשבתית ואין ישות טובה יותר מהאל. ספר שאני ממליץ לקרוא, שיכול להבהיר לכם במעט את מה שלמדתי בסרט, ושעליו דיברנו בארוחת הצהרים המשפחתית, הוא "ביטול בית הספר" של איוואן איליץ'. לא קראתי אותו, אבל אקרא אותו בהמשך, כדי להבין יותר טוב את הנושא.

ממליץ לכולם לראות את הסרט. חוויה מרגשת שמעוררת את המוח לחשיבה מסוג אחר, עמוקה וטובה יותר על החברה שלנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה