טורי וידאו

ביקורת על כיתת אמן לפסנתר של אנדרש שיף

לאחרונה צפיתי בכיתת אמן לפסנתר של אנדרש שיף, מנצח ופסנתרן יהודי-בריטי שנולד בבודפשט, הונגריה, ולמד באקדמיה למוסיקה ע"ש פרנץ ליסט. אנדרש שיף העביר את כיתת האמן מול קהל רב באקדמיה המלכותית למוסיקה בלונדון, יחד עם הסולן מרטין ג'יימס ברתלט, שניגן את האימפרומפטו אופ' 90 מס' 2 מאת שוברט. במהלך האירוע, נתן אנדרש שיף הערות רבות למרטין, עליהן הייתי מעוניין להתעכב מעט במאמר זה.

בתחילת האירוע מרטין ניגן את האימפרומפטו ללא תווים, לפי האינטרפרטציה שלו. הנגינה הייתה יפה ואחידה, ודמתה לסגנונו של גלן גולד, שבא מהאסכולת הנגנים המנגנים את היצירות הקלאסיות באופן אחיד. אהבתי את הנגינה מאד, הערכתי את סגנונו הייחודי של מרטין ופרשנותו לשוברט, וכן את התנועות שהצביעו על כך שהוא נתן את כל כולו ליצירה.

לאחר הנגינה, מרטין קיבל את התווים, ואנדרש שיף עלה לבמה על מנת לתת את הוראות הביצוע. ההוראות כללו, בין היתר, את הדגשת המקומות והקולות החשובים ביד שמאל, ונגינת חלקי ה-16 ביד ימין תוך הדגשת הצלילים המובילים אל סיום הקו המלודי בחלקי היצירה. אנדרש שיף לא העריך, לעניות דעתי, את סגנונו המיוחד של מרטין ופרשנותו לאימפרומפטו של שוברט, ואמר לו לא להתנועע תוך כדי נגינה. "תחשוב שאתה המפקד והידיים הן חייליך", הוא אמר. למדתי מכך שאנדרש שיף הוא מהאמנים השמרנים יותר, שמקפידים על ביצוע לפי ההוראות הרשומות בתווים ולפי ההגיון. וגם אמנים כאלו ראויים להערכה רבה.

האימפרומפטו של שוברט הוא אחד ממיני יצירות רבות ששוברט הלחין, ויצירתו האהובה עלי במיוחד היא "המוות והעלמה", בשל הסולם שנותן ליצירה נופך אחר (ופחות מפחד לשומעים) מאשר סולמות אחרים. ממליץ מאד לשמוע כיתות אמן נוספות העוסקות בשוברט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה